Stacje ładowania samochodów elektrycznych

Popularność motoryzacji elektrycznej stale rośnie. Coraz częściej na naszych ulicach można zobaczyć samochody elektryczne. Mimo że ich cena nie jest niska,  zainteresowanie takimi pojazdami sukcesywnie wzrasta. To zasługa rozwoju infrastruktury z nimi związanej i zmiana w podejściu do dbałości o powietrze, jakim oddychamy. Zwiększający się każdego roku smog w polskich miastach jest silnym motywatorem do szukania rozwiązań w ekomobilności. Jest oczywiste, że pojazdy te wymuszają coraz większą liczbę stacji ładowania w infrastrukturze energetycznej i drogowej, ale zarazem wymuszają też coraz większą wydajność samych ładowarek co podyktowane jest dążeniem do maksymalnego skrócenia czasu ładowania każdego pojazdu elektrycznego lub hybrydowego typu PLUG-IN.

Z danych udostępnionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec stycznia 2022 roku zarejestrowanych było w Polsce 39 328 samochodów osobowych i 1 738 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku to wzrost odpowiednio w pierwszej grupie o 88%, a w drugiej – o 145%. To potwierdza  zdecydowanie rosnące zainteresowanie Polaków „elektrykami”.

Do tego można zaobserwować coraz szybszy rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec stycznia 2022 roku działało w naszym kraju 1992 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 28% z nich to stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. Część właścicieli samochodów elektrycznych decyduje się  własną domową stację ładowania samochodów.

RODZAJE STACJI ŁADOWANIA SAMOCHODÓW

WALLBOX

Małogabarytowe, naścienne i kompaktowe stacje ładowania przeznaczone zarówno do użytku prywatnego jak i publicznego. Są kompatybilne z pojazdami BEV i PHEV dzięki zintegrowanemu kablowi zakończonemu wtykiem Type 2.

STACJE ŁADOWANIA AC

Stacje ładowania prądem przemiennym. Idealne rozwiązanie jako przydomowe ładowarki oraz ogólnodostępne punkty ładowania.

  • TYPE 1 – SAE J1772 – wtyczka wykorzystywana w przypadku wolnych stacji ładowania (do 7,4 kW), tego typu rozwiązania są bardzo rzadko stosowane w Europie,
  • TYPE 2 – Mennekes – wtyczka obsługująca instalacje jedno- i trójfazowe, w pierwszym przypadku pozwala na ładowanie pojazdu z mocą 3,6 kW, a w drugim – do 44 kW;

STACJE ŁADOWANIA DC

Stacje szybkiego ładowania o duzej mocy. Stawiane wszędzie tam gdzie liczy sie szybkość ładowania.

Rodzaje wtyczek:

  • CHAdeMO – wtyczka o mocy ok. 50 kW, najczęściej stosowana w pojazdach japońskich i koreańskich – standardem europejskim jest typ CSS,
  • CCS – wtyczka o mocy 50 kW, która umożliwia ładowanie pojazdów przy użyciu prądu przemiennego oraz stałego,
  • Tesla Supercharger – złącze do pojazdów Tesla, o mocy 50–120 kW.

Oszczędzaj i bądź eko już dziś!